Atas Semangat 1Malaysia!!!.....Malaysia di Tempat Ke-10 Sebagai Negara Pengguna Alkohol Terbesar di Dunia

Malaysia telah disahkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sebagai negara pengguna alkohol ke-10 terbesar di dunia walaupun saiz dan jumlah penduduknya adalah kecil.


Statistik oleh badan antarabangsa tahun ini juga menunjukkan bahawa Malaysia menghabiskan lebih dari US $ 500juta (RM1.5bil) untuk alkohol dengan pengambilan per kapita sebanyak tujuh liter. Pengambilan Beer di Malaysia pula adalah 11 liter per kapita.

Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Seai Heng Kie berkata masalah pengambilan alkohol di negara ini semakin serius.

"Alkohol tidak hanya menyebabkan banyak masalah kesihatan tetapi juga menyumbang kepada sejumlah besar kemalangan," katanya.

Heng bercakap kepada wartawan selepas pelancaran buku dan seminar tentang "Promosikan Gaya Hidup Sihat: Mengurangkan Bahaya Alkohol" yang diadakan oleh Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCAH) dan disokong oleh IOGT International, sebuah organisasi bukan kerajaan berstatus antarabangsa, dan Persatuan Kebangsaan Pencegahan Penyalahgunaan Dadah (Pemadam).

Beliau mengatakan bahawa 10 seminar akan diadakan secara nasional tahun ini. Seminar ini akan dilakukan dalam bahasa Mandarin, Melayu, Inggeris dan Tamil dan kebanyakannya ditujukan kepada komuniti Cina dan India, yang memiliki tahap penyalahgunaan alkohol tinggi.

"Masyarakat harus memahami bahawa alkohol bukan sebahagian daripada budaya kita dan ini akan merosakkan jika disalahgunakan," katanya. 
 
"Sebuah kajian juga menunjukkan tahap ponteng kerja bagi mereka yang ketagihan alkohol adalah 16 kali lebih tinggi daripada yang lain," katanya, menambah bahawa badan bukan kerajaan memainkan peranan penting dalam mempromosikan gaya hidup 

sihat.source : thestar

nota :

tu lah pelik ini Malaysia ni sebuah negara islam, tetapi gomen masih leka, tak nampak, asyik yang dia nampak, cari silap pembangkang je, benda benda macam ni tutup sebelah mata. Arak boleh beli kat mana2 saja kat malaysia ni, kedai 24 jam, supermarket, kedai kopi..mana lagi cakap je lah

Dulu gua terpegi G'Coast, australia ...walhal tu bukan negeri islam, tetapi penjualan arak dikawal oleh pihak kerajaan australia. Kedai arak cuma dijual dikedai arak sahaja, kedai tu pun cuma jual arak je, takde jual benda lain... pegi 7-Eleven ke ....mana ke...takan jumpa arak kat tempat lain, dan mereka tak sewenang2 nya boleh jual kepada orang ramai, dia tidak akan menjual kepada yang berumur dibawah 18 tahun, mereka mematuhi undang2 yang telah ditetapkan. Mlaysia ni kalau bab undang2 memang banyak tetapi nak melaksanakan ..mmmm kalau tegur benda2 cam ni kat kerajaan, dia akan anggap kita ni site ke pembangkang , tu yang susah pada UMNO,BN ...ni, dia orang je yang cerdik, pandai....orang lain tak sekolah tinggi tak pandai membelit macam dia orang politik ni......
...orang perak kata "cherodik buah pelior"



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Top 5 Cydia Sources to Get Cracked iPhone Apps

The Mechanic (2011) BRRip...Movie Download

Keajaiban Angka 9 (Sembilan) Pada Kedua Telapak Tangan Kita