MUSIC BIZ - BUKU PANDUAN BUAT BAND2 iNdie BARU...

'Music Biz' - Panduan Efektif Menguasai Bisnis Muzik - oleh Wendi Putranto Ketua Editor Rolling Stone Indonesia - keluaran Rolling Stone Indonesia...
buku ni gua beli masa gua gi bandung awal tahun lepas, memang bagus untuk band band indie untuk membuat 'reference' yang ter... ingin terjun ke dalam industri muzik tempatan tapi tolong beli & baca lah buku ni dulu....
jadi kan lah cita cita anda satu realiti dan menjadi salah sebuah band terkenal secara professional dipersada muzik tempatan & luar negara, jangan ikut band band lama kita...bukan nak kata tapi gua dah involve industri konsert bekerja dibelakang tabir ni agak lama gak lah lebih kurang 15 tahun lebih dah... gua ingat lagi show pertama gua involve adalah KONSERT LUCKY STRIKE 1990 sebagai production coordinator, gaji gua masa dapat RM 300 ..perggghhh besar tu beb....masa tu, orang yang bawak gua didalam 'production' adalah...arwah jalil ngah(ramai yang kenal dia didalam industri ni),  dia adalah 'sifu' gua.

back pasal local band , mostly band yang ada sekarang ni samada yang dah nama suam suam kuku & yang memang terkenal.....legend lagi tetapi banyak pincang nya mostly mereka tak ada pengurus yang betul2 pengurus pun, tak ada management pun macamana nak pegi jauh....setahu gua sepanjang gua involve didalam industri konsert ni, takada satu pun band tempatan lagi yang ada 'a complete rider'  untuk sesebuah band untuk diberikan kepada promoter atau agen konsert/penganjur.
kepada mereka yang tidak tahu apa itu perkataan 'rider', rider ni adalah senarai keperluan yang dikehendaki bagi sesebuah band untuk diberi ekpada promoter konsert terdiri  daripada senarai entourage yang bertugas, penginapan, pengangkutan, senarai teknikal termasuk pentas yang bagaimana dikehendaki, sound system, lighting system, musical instrument(backline), tempat persalinan artis, tempat makan artis, senarai menu artis dan banyak lagi., so bila dah bagi 'rider ni kat promoter baru lah promoter tu kena sediakan keperluan keperluan yang disenaraikan tadi....jadi kalau masih cakap mulut sahaja ..susah la brader,....

berbalik kepada entri kali ni,  buku ini merupakan panduan yang efektif untuk memahami bisnes industri muzik  untuk calon calon pemuzik, band, manager artis, road manager, promoter konsert, label staf atau anda yang berniat terjun serius ke industri muzik tempatan dan memilih muzik sebagai mata pencarian.

Antara kandungan buku :
Menentukan nama band & memilih imej artis
Artis manager, road manager
Hak Cipta Intelektual : hak cipta, performing rights, mechanical rights
Label Rakaman, Produser Rakaman
Penerbit Muzik
Promosi Muzik diInternet
serta banyak lagi aspek bisnes muzik lainnya.


kalau ada yang berminat nak order buku ni :
B First 
JL. Pandega Padma No. 19
Yogyarkarta 55284
tel : (0274) 517373 - fax (0274) 541441
email : bentangpustaka@yahoo.com

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Top 5 Cydia Sources to Get Cracked iPhone Apps

The Mechanic (2011) BRRip...Movie Download

Keajaiban Angka 9 (Sembilan) Pada Kedua Telapak Tangan Kita