SELAMAT HARI WEB KE 20- 06.08.1991-06.08.2011


Selamat hari lahir, Interwebz!  Internet bernafas pertama pada musim gugur tahun 1969, ia telah mengambil langkah-langkah pertama ke arah potensinya pada Ogos 6, 1991. Tetapi ia adalah langkah pertama dan itu hanya permulaan sebuah era. 

Permulaan perjalanan era WorldWideWeb

WorldWideWeb atau Internet yang bermula sebagai projek oleh ahli komputer sains British dan ahli teori TIM BERNES-LEE ketika dia bekerja diCERN. Ia berada disana dan membina laman web pertama didalam komputer NeXTSTEP, I bernafas 'browser' pertama, dan dinamakan WrorldWideWeb. Laman ini tidak mempunyai apa-apa, Tiada iklan atau 'bannner', hanya link, teks kecil yang membuat pendekatan pengkalan data untuk belajar dan berkongsi idea dan kemudiannya i amenjadi satu keperluan hingga ke  hari ini.
 WEB 1.0 
Pada tahun 1992, Berners-Lee telah memuat naik(uploaded) gambar yang pertama untuk web, Pada tahun 1993, apabila dia dan CERN rasmi mengumumkan bahawa web itu akan dibuka kepada orang ramai/'public', dan waktu itu permainan sebenar bermula. Sejak daripada tahun tahun mendatang, orang ramai mula tertarik kepada 'browser' seperti Mosaic, Netscape Navigator, dan Internet Explorer untuk melayari semua laman-laman baru. Sesiapa yang mempunyai pengetahuan HTML boleh membuat laman web tentang apa sahaja yang mereka mahu. Di California, Larry Page dan Sergey Brin berusaha membangunkan Google  beta pertama. Sementara itu, semakin ramai orang mula menggunakan perkhidmatan seperti Prodigy, CompuServe, dan AOL untuk mendapatkan talian internet, waktu tu dia orang pun pakai dail -up yang masih terkemut kemut tapi masa tu orang tak komplen tak merunggut pulak slow, sekarang dah ada 3G, broadband, lagi komplen....itulah sikap manusia, memang sejak azali  tidak pernah puas dengan apa yang diperolehi.......huhuhu

 gambar pertama dimuat naik kedalam worldwideweb

Ia juga semasa ledakan ini Pada pertengahan hingga-akhir-90-an bahawa Internet mula menjadi ledakan & gelombang/'waves' besar. Ahli perniagaan yang tertarik dengan kewujudan web dan tidak melepas peluang itu untuk membuat wang yang cepat dan mudah. syarikat syarikat melabur wang, dan memasuki pasaran dot-coms diniagakan secara awam.

WEB 2.0 & SETERUSNYA
Daripada era dot-com muncul Web 2.0. Blogging dan rangkaian sosial. Ini adalah masa untuk penglibatan diri. Apabila sesiapa sahaja boleh menyertai MySpace. Dan kemudian meninggalkan MySpace, dan menyertai Facebook yang lebih mesra pengguna dan mesra alam..... Err .. Dan apabila semua orang  bercakap tentang meninggalkan Facebook untuk ke Google+ dan juga mesra- pengguna, walaupun ia adalah pada asasnya diceduk dari Facebook dan masih sama dengan 'social network' yang lain. Pada masa ini, kita hidup pada zaman media 'saturation'/perihal yang penuh/tepu, di mana kehidupan kita adalah Hyperlink. 'Hell', it's also why you're here 

Perniagaan berkembang pesat. Memang banyak pendapatan/wang dalam web sekarang. Tidak ada perniagaan atau entiti kerajaan yang tidak online dengan cara tertentu. 

CNN iReport, projek kewartawanan warganegara yang membawa kepada orang biasa ke dalam proses berita, ia baru saja mencapai umur lima tahun projek ini. Itu hanya permulaan, dan ia tidak akan mungkin berlaku tanpa internet. Kita berjalan-jalan dengannya setiap masa didalam poket kita, yang bersangku paut seperti Foursquare dan Instagram. Dan kita terupa mengenainya. Sesungguhnya, tiada perubahan yang begitu besar dan begitu lengkap sehingga ia dipandang ringan.
Web telah mengubah dunia. Ia akan terus mengubah dunia. Sesuatu untuk kita berfikir dan renungkan.


laporan asal : http://gizmodo.com



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Top 5 Cydia Sources to Get Cracked iPhone Apps

The Mechanic (2011) BRRip...Movie Download

Keajaiban Angka 9 (Sembilan) Pada Kedua Telapak Tangan Kita